miercuri, 4 iulie 2012

Competitori pe piata muncii

 In momentul de fata pentru un post disponibil anunat de o companie, candideaza persoane care se pot afla in cele 3 categorii pe care le descriem mai amanuntit putin mai jos.

Sa incepem asadar  prin numirea catorva caracteristici ale generatiilor ce fac subiectul acestei discutii.



Generatia Baby boomers
Caracteristici: Nascuti in perioada 1946-1964, avand in 2010 varsta cuprinsa intre 48 - 66 ani.
Persoanele nascute in aceasta perioada, sunt persoane care isi doresc sa ajunga ceva in viata, sa lase in urma lor o amintire placuta, sa duca o viata sanatoasa. Le place lucrul intr-o echipa care sa le ofere un mediu de lucru placut si deasemenea le place sa primeasca premii cel putin sub forma de laude,  pentru performantele personale. Sunt dispusi sa lucreze intr-un singur loc pana la iesirea la pensie. Le place  sa fie apreciati pentru cine sunt si prefera ca orice conversatie sa aiba loc fata in fata cu partenerul de discutie si nu prin intermediul e-mailului sau telefonului. Pentru acestia telefonul este o metoda utila de a contacta o anumita persoana in vederea unui comunicari scurte si la obiect.
 
Generatia X
Caracteristici: Nascuti in perioada 1965-1980, avand in 2012 varsta cuprinsa intre 32 - 47  ani.
Sunt martorii unor schimbari esentiale ce au avut loc in decursul perioadei ce apartine generatiei lor. Sa ne gandim de exemplu la dezastre aeriene, caderea zidului Berlinului, multiple razboaie si conflicte. Sunt firi independente, usor adaptabili in momentul in care trebuie sa isi schimbe locul de munca. Au tendinta de a sta singuri (necasatoriti) mai mult decat cei din generatiile anterioare. Le place sa lucreze de acasa fapt care ii deosebeste de boomersi. Le place tehnologia insa de cele mai multe ori apeleaza si la metode mai vechi de apreciere considerand ca o dubla metoda de analiza conduce la rezultate mai bune. Detin si caracteristici ce sunt comune fie cu ale celor nascuti in generatia baby boomer fie in generatia Y.  Membrii generatiei X au fost primii angajati ai corporatiilor intrate in Romania dupa revolutie. In vremea comunismului, tinerii stiau ca se pregatesc pentru o profesie, pe care urmau sa o practice intr-un loc, pana la pensie. “Corporatiile le-au facut insa cunostinta membrilor generatiei X cu dinamica, cu majorarile foarte mari de salarii“, explica pentru Cotidianul Anda Pacurar, psihoterapeut si redactor „Psihologia Azi“. „Ei au prins revolutia la o varsta la care inca puteau sa-si schimbe mai usor mentalitatea si obiceiurile, la o varsta la care abia atunci incepeau un liceu sau o facultate, iar multi dintre ei au avut posibilitatea sa mearga cu burse in strainatate“, adauga aceasta.[1][1]
Romanii din aceasta categorie de varsta se remarca fata de colegii de generatie din alte tari prin obsesia muncii si traditionalism. „Sunt cei mai reprezentativi statistic, in jur de 23% din populatia tarii, si detin cei mai multi bani. Generatia X este una bogata, influenta si prinsa intre hedonism si materialism“, arata Stefan Chiritescu, head of planning Graffiti BBDO. Pusi in balanta cu cei de dinaintea lor din generatia „baby boomers“ (48-66 de ani) sau cu cei din mai frageda generatie Y (18-34 de ani), cei cu X in frunte se refugiaza in personaje-simbol precum Mos Caciun, Florin Piersic, Beatles, Phoenix, Charlie Chaplin, Mihail Gorbaciov. Brandurile care le suna bine se numesc Google, Nokia, Microsoft, sau Mercedes si resping traditionalele Eugenia, Carpati, Gambrinus, dar si unele internationale precum MTV si McDonald’s. „Este o generatie care si-a dorit libertatea.
Nu multi au realizat-o, dar de dorit si-au dorit-o toti“, spune Nicu Covaci, fondator si membru Phoenix, unul dintre modelele generatiei X din Romania.
 
Generatia Y
Caracteristici: Nascuti in perioada 1995 - 1980 (17- 32 ani), generatia Y este prima generatie care isi petrece timpul mai mult in fata calculatorului decat la TV. Aceasta generatia s-a nascut intr-o lume diversificata cultural, care accepta totul mai usor chiar daca este diferit de modul sau personal de interpretare. Stiu sa isi sustina punctul de vedere. Au fost crescuti intr-un mediu diferit de cel in care au fost crescut parintii lor motiv pentru care interpreteaza si gandesc diferit. Nu se multumesc cu putin iar in relatia cu parintii conditioneaza totul indiferent de circumstante. "Doar daca" este inceputul propozitiilor atunci cand comunica cu generatia X.  Au curajul sa ceara ceea ce vor. Nu dispun de suficient timp si dragoste din partea parintilor, pentru ca ambii parinti lucreaza (in cele mai multe cazuri), fapt care ii determina sa isi creeze un sistem autoimun, simtindu-se, de multe ori, inlaturati, ignorati. Sunt in mediul lor numai atunci cand se afla langa un calculator sau macar langa un telefon mobil. Un tanar al acestei generatii se simte vulnerabil daca nici unul dintre aceste 2 instrumente de comunicare nu se afla in preajma lui. Traiesc virtual. Sunt persoane cu abilitati deosebite in ceea ce priveste comunicarea si  tehnica, orientati spre "multitasking, adica spre a face mai multe lucruri deodata, ceea ce indica un potential ridicat pentru lucrul in echipa. De asemenea, au crescut in era "gratificarii instante" (unde solutia la o durere de cap e o pastila care iti elimina durerea acum); le place sa invete singuri despre tehnologie, dar au nevoie de aprecieri pozitive constante, vor sa le fie recunoscute meritele. O alta trasatura a acestei generatii este tendinta de a astepta un salariu mai mare decat media pietei. Acest fapt se datoreaza, probabil, nevoii de a se imbogati acum.


Monica Rosu


[1] http://www.cotidianul.ro/generatia_x_duce_romania_in_spate-51805.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu