Sa incepem asadar prin numirea catorva caracteristici ale generatiilor ce fac subiectul acestei discutii.
Generatia Baby boomers
Caracteristici: Nascuti in perioada
1946-1964, avand in 2010 varsta cuprinsa intre 48 - 66 ani.
Persoanele nascute in
aceasta perioada, sunt persoane care isi doresc sa ajunga ceva in viata, sa
lase in urma lor o amintire placuta, sa duca o viata sanatoasa. Le place lucrul
intr-o echipa care sa le ofere un mediu de lucru placut si deasemenea le place
sa primeasca premii cel putin sub forma de laude, pentru performantele personale. Sunt dispusi
sa lucreze intr-un singur loc pana la iesirea la pensie. Le place sa fie apreciati pentru cine sunt si prefera
ca orice conversatie sa aiba loc fata in fata cu partenerul de discutie si nu
prin intermediul e-mailului sau telefonului. Pentru acestia telefonul este o
metoda utila de a contacta o anumita persoana in vederea unui comunicari scurte
si la obiect.
Generatia X
Caracteristici: Nascuti in perioada 1965-1980,
avand in 2012 varsta cuprinsa intre 32 - 47 ani.
Sunt martorii unor
schimbari esentiale ce au avut loc in decursul perioadei ce apartine generatiei
lor. Sa ne gandim de exemplu la dezastre aeriene, caderea zidului Berlinului,
multiple razboaie si conflicte. Sunt firi independente, usor adaptabili in
momentul in care trebuie sa isi schimbe locul de munca. Au tendinta de a sta
singuri (necasatoriti) mai mult decat cei din generatiile anterioare. Le place
sa lucreze de acasa fapt care ii deosebeste de boomersi. Le place tehnologia
insa de cele mai multe ori apeleaza si la metode mai vechi de apreciere
considerand ca o dubla metoda de analiza conduce la rezultate mai bune. Detin
si caracteristici ce sunt comune fie cu ale celor nascuti in generatia baby
boomer fie in generatia Y. Membrii
generatiei X au fost primii angajati ai corporatiilor intrate in Romania dupa
revolutie. In vremea comunismului, tinerii stiau ca se pregatesc pentru o
profesie, pe care urmau sa o practice intr-un loc, pana la pensie. “Corporatiile le-au facut insa cunostinta
membrilor generatiei X cu dinamica, cu majorarile foarte mari de salarii“,
explica pentru Cotidianul Anda Pacurar, psihoterapeut si redactor „Psihologia
Azi“. „Ei au prins revolutia la o varsta la care inca puteau sa-si schimbe mai
usor mentalitatea si obiceiurile, la o varsta la care abia atunci incepeau un
liceu sau o facultate, iar multi dintre ei au avut posibilitatea sa mearga cu
burse in strainatate“, adauga aceasta.[1][1]
Romanii din aceasta
categorie de varsta se remarca fata de colegii de generatie din alte tari prin
obsesia muncii si traditionalism. „Sunt cei mai reprezentativi statistic, in
jur de 23% din populatia tarii, si detin cei mai multi bani. Generatia X este
una bogata, influenta si prinsa intre hedonism si materialism“, arata Stefan
Chiritescu, head of planning Graffiti BBDO. Pusi in balanta cu cei de dinaintea
lor din generatia „baby boomers“ (48-66 de ani) sau cu cei din mai frageda
generatie Y (18-34 de ani), cei cu X in frunte se refugiaza in personaje-simbol
precum Mos Caciun, Florin Piersic, Beatles, Phoenix, Charlie Chaplin, Mihail
Gorbaciov. Brandurile care le suna bine se numesc Google, Nokia, Microsoft, sau
Mercedes si resping traditionalele Eugenia, Carpati, Gambrinus, dar si unele internationale
precum MTV si McDonald’s. „Este o generatie care si-a dorit libertatea.
Nu multi au realizat-o, dar de dorit si-au
dorit-o toti“, spune Nicu Covaci, fondator si membru Phoenix, unul dintre
modelele generatiei X din Romania.
Generatia Y
Caracteristici: Nascuti in
perioada 1995 - 1980 (17- 32 ani), generatia Y este prima generatie care
isi petrece timpul mai mult in fata calculatorului decat la TV. Aceasta
generatia s-a
nascut intr-o lume diversificata cultural, care accepta totul mai usor
chiar
daca este diferit de modul sau personal de interpretare. Stiu sa isi
sustina
punctul de vedere. Au fost crescuti intr-un mediu diferit de cel in care
au
fost crescut parintii lor motiv pentru care interpreteaza si gandesc
diferit. Nu se multumesc cu putin iar in relatia cu parintii
conditioneaza totul indiferent de circumstante. "Doar daca" este
inceputul propozitiilor atunci cand comunica cu generatia X. Au curajul
sa ceara ceea ce vor. Nu dispun de suficient timp si dragoste din
partea parintilor, pentru ca
ambii parinti lucreaza (in cele mai multe cazuri), fapt care ii
determina sa
isi creeze un sistem autoimun, simtindu-se, de multe ori, inlaturati,
ignorati.
Sunt in mediul lor numai atunci cand se afla langa un calculator sau
macar langa un telefon mobil. Un tanar al acestei generatii se simte
vulnerabil daca nici unul dintre aceste 2 instrumente de comunicare nu
se afla in preajma lui. Traiesc virtual. Sunt persoane cu abilitati
deosebite in ceea ce
priveste comunicarea si tehnica,
orientati spre "multitasking, adica spre a face mai multe lucruri deodata,
ceea ce indica un potential ridicat pentru lucrul in echipa. De asemenea, au
crescut in era "gratificarii instante" (unde solutia la o durere de
cap e o pastila care iti elimina durerea acum); le place sa invete
singuri despre tehnologie, dar au nevoie de aprecieri pozitive constante, vor
sa le fie recunoscute meritele. O alta trasatura a acestei generatii este
tendinta de a astepta un salariu mai mare decat media pietei. Acest fapt se
datoreaza, probabil, nevoii de a se imbogati acum.
Monica Rosu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu