marți, 18 septembrie 2012

Ai peste 40 de ani? Nici nu-ti dai seama cat de tanar(a) esti!

Ai depasit varsta de 40 de ani? Ai constientizat acest lucru? Cum, in ce fel? Daca privesti in urma cum te simti? Dar daca privesti in fata ce sentimente te incearca? Consideri ca ai parcurs abia jumatate din viata si ca mai ai multe de facut? Sau ti se pare ca nu prea mai ai mult pana cand iti vei incheia socotelile cu societatea asta si vei intra in randul „batranilor”?

Traim intro societate in care speranta de viata in jur de 70 de ani ne-ar putea face sa credem ca la varsta de 45 de ani esti in plina forta si mai ai un cuvant greu de spus. Dar oare este asa? Cum te privesc cei din jur, in special cei tineri? Imi vine in minte o discutie pe care am avut-o cu o prietena de-a mea care imi povestea cum copilul ei, elev in clasa a 12-a, vorbea despre „baba lor de la biologie, care ii terorizeaza sa tina minte pe dinafara tot felul de denumiri”. Intamplator, prietena mea o cunostea pe „baba de la biologie” si stia ca este o femeie de vreo 47 de ani. „I-am spus copilului meu ca eu sunt de-o varsta cu profa de biologie si incurcat, mi-a spus ca eu nu sunt ca profesoara respectiva, adica nu sunt baba”, mi-a relatat prietena mea. Amandoua am concluzionat ca tinerii au o imagine foarte „deformata” despre ceea ce inseamna persoanele in varsta si asociaza varsta inaintata cu ceva negativ, cu ceva departe de lumea lor, cu ceva care ii sperie si de care trebuie sa se apere cu orice pret.

Si oare tinerii sunt de vina? Daca ne uitam la informatiile cu care suntem bombardati de mass media, persoanele varstnice sunt aproape excluse sau sunt prezente doar legat de boala, pensie sau cel mult in postura de bunici care au grija de nepoti. Si atunci, cum sa isi doreasca cineva sa aiba de-a face cu cei care au mai multi ani de viata? Imi veti spune ca, totusi, la 45 de ani nu esti chiar in categoria asta. Inca nu, dar incepi sa percepi anumite semnale.

Unele semnale vin din zona pietei muncii.

Stereotipuri:
·         Daca pana la 40 de ani nu ai reusit sa-ti faci o cariere, adica sa ocupi o pozitie de top, inseamna ca nu esti capabil si nici nu vei reusi dupa 45 de ani, cand puterea de munca iti scade.
·         Nu mai esti tanar sa mai inveti lucruri noi.
·         Daca nu ai invatat tehnica moderna pana acum, de acum incolo nici nu vei mai putea.
·         Dupa 40 de ani nu mai ai randament, obosesti mai repede, iti scade atentia, nu mai asimilezi etc.
·         Doar nu o sa te apuci sa iti schimbi viata acum cand te apropii de final.
·         Nu ai cum sa faci acum ceea ce nu ai facut la timp.
·         E prea tarziu sa-ti mai schimbi profesia, sa mai inveti ceva nou.

Dar ce se ascunde sub aceste stereotipuri? De ce s-ar teme angajatorii de o persoana peste 45 de ani? De ce se depun atat de multe eforturi pentru a-i convinge pe cei trecuti de 45 de ani ca „nu mai au cautare”. In cele ce urmeaza voi incerca sa ofer cateva raspunsuri.

Adevaruri:
·         La 40 de ani ai acumulat experienta si nu mai poti fi usor de manipulat. In plus, pretentiile tale financiare si de relationare au crescut si ele. Daca te trezesti dintr-odata intr-o categorie „care nu mai este in trend” vei fi „obligat” sa reduci din „toate aceste pretentii”. In acest fel tinerii primesc si ei, la randul lor o lectie: fii atent sa dai tot ce poti pana cand nu ajungi si tu la varsta la care sa iesi din trend!
·          A devenit deja legendara fraza: „La varsta mea nu mai pot sa invat, nu mai asimilez ca la tinerete. Tehnologia asta moderna ma depaseste complet. Gata, am iesit de pe piata.” Nimic mai fals: poti la fel de bine sa acumulezi lucruri noi la orice varsta, dar maniera de invatare difera. In plus trebuie sa fii motvat pentru a invata lucruri si sa ai si perspectiva ca poti aplica lucrurile invatate. Cand aproape o societate intreaga incearca sa te convinga sa „tragi pe dreapta” e greu sa-i faci fata, dar nu imposibil!
·         De cate ori nu ati auzit fraze de genul: „Nu ma mai inteleg cu tineretul din ziua de azi. Ei traiesc in alta lume. Pe vremea mea ....” Trebuie sa ne schimbam mentalitatea: conflictul dintre generatii este creeat si intretinut in mod fals pentru ca sa fim mai usor de manipulat. Trebuie sa tinem aproape unii de ceilalti, tineri cu mai putin tineri si vom descoperi ca diferentele dintre noi nu sunt de nesurmontat. Niciodata sa nu incetezi sa visezi, sa ceezi, sa te schimbi, sa inveti ceva nou – asta te tine tanar.

     Mariana Petcu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu